Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on heinäkuuta 22, 2012.

Ruhnu

27.07.2012 17:30 rantauduin Ruhnun hienoon vierasvenesatamaan aisapaikalle. Kaikki pelaa muuten mutta netti pätkii, mikä tuottaa tuskaa online-riippuvaiselle kapteenille. Jo mailin päähän rannasta tuli kuuluisa ruhnulaistappajapaarma tarkastamaan minkälaista lihaa on tulossa. Ne ovat pienemmän ihmisen ukkovarpaan kokoisia ja kuulostavat maailmansodan aikaiselta pommikoneelta. Satamassa niitä ei onneksi ole, mutta saaren poluilla sitäkin enemmän. Käy ilmi että satamaan on tulossa Kihnu- Ruhnu kilpailun osallistujaveneitä. Iltaan mennessä satama onkin ihan täynnä veneitä ja niiden sakufiiliksissä olevia miehistöjä. Ovat vieneet myös kaikki vuokrafillarit, josta syystä kylälle täytyy mennä paikallisen pikkubussin kyydillä. Ruhnun tuletorn on aito Eiffelin torni. Hän piirsi monia muitakin majakoita.

Kuressaare - Ruhnu

Kuva
27.07.2012 10:45 Mauri jättänyt taakseen hienon mutta viihtyisän Kuressaaren. On lipsahtanut yksinpurjehduksen puolelle kun siskokin loikkasi maihin ja lähti töihin. Tuuli on ihan heikko, lähes blägä idästä. Matkalla on kivasti aikaa lueskella ruotsalaisen Ariel IV luoteisväylän retkestä. Huomattavasti rennompaa minulla täällä Riianlahdella.

Ruhnu

Ruhnun luoteiskärki

Tuuli 3 m/s kaakosta eli sivutuuli. Kone kiinni ja purjeilla saaren pohjoisrantaa pitkin. Aurinkoista, hiljaista. Luen Boye & Freudenthal - pariskunnan matkakertomusta Ariel IV:n onnistuneesta luoteisväylän retkestä. Sinakin minulla on lokoisammat purjehdusolosuhteet.

Kuressaare - Ruhnu

Kuva
Mauri jättänyt taakseen hienon mutta viihtyisän Kuressaaren aurinkoisessa aamublägässä.

Kuressaare

Kuva
Jännän sisääntulorännin jälkeen kiinnitytty Kuressaaren vierasvenesataman laituriin 22:45. Satamahan on mitä siistein ja miellyttävin, ja siellä on vähän joka maan lippuja veneiden perässä. Ystävällinen satamakapteeni päivittämässä sataman lippuvalikoimaa. Auringonnousu piispanlinnan takaa. Seija lähti Tallinnan kautta Helsinkiin ja jätti velipolon yksin paatille. Yksinäisyydessään ryhtyi tämä puuhapeteksi tekemään siellä erilaisia pieniä fiksauksia, kuten siistämään lakkapintoja ja asentamaan koukkuja ja askelmia. Yksi askareista oli tosin hieman suurempikin, ellei suorastaan kriittinen, nimittäin ruorimekanismin löystyneiden pulttien kiristäminen. Itämeren vauhdikkaan ylityksen jälkeen satamamanööverissä ilmeni että ruorin mekanismi pyörähti naksahtaen yli ääriasentonsa. Ilmeni, että koko mekanismi oli käytännössä irti.

Old and bold sailors

Ohitetaan Abrukan saarta länsipuolelta. Kuressaaren sataman nettisivulla on hauska viisaus: "There are old sailors and bold sailors, but there are no old bold sailors" Tämä pidetään mielessä.

Möntu - Kuressaare

Reippaassa 16-18 lounamyötätuulessa lähdetty kohti Kuressaarta. Lujaa mennään. Vettä ripottaa, vihreän harmaata.

Möntussa nukkumassa

Kuva
Möntu ei ole romanttinen, mutta ihan kuitenkin toimiva pieni satama. Siisti suihku löytyi ja roskis. Sähkötolppa on laiturilla, mutta sitäkään ei viitsitä kiinnittää kun tuulimylly tuottaa 15 m tuulella wattia vaikka muille jakaa.

Möntu

Kuva
Rantauduttu 7:30 Möntuun, joka saa palvella unisatamana yöpurjehduksen jälkeen.

Irben salmessa

Kierretään laajaa Sörven matalikkoa. Puretaan preventteri ja tehdään vastatuulikäännös kun lähdetään koilliseen Sörven niemen taakse. Väsyttää hyvin valvotun yön jälkeen, mutta vielä on jonkin matkaa Möntun nukkusatamaan.

Meri-iltapala

Kuva
Kovassa aallokossa valittiin illalliseksi sopiva yhdistelmä helposti käsillä olevia suupaloja, kuten avocadoa, hot-nakkia kylmänä ja ruotsalaista lantbrödiä. Nopeus taitaa olla keskimäärin kahdeksaa, ennätys 11.4 solmua! Selina lentää!

Herkkupurjehdusta

Kuva
Sivumyötäistä 12 metriä, loki näyttää koko ajan kahdeksaa, enkka 10.5 solmua. Aallonkorkeus kasvaa, mutta toistaiseksi pilottipirkkokin vielä jaksaa ohjata, toisin kuin viime kesänä edesmennyt Raymarinen vanhempi malli. Tässä tuntuu olevan puhdikkaampi moottori, joka jaksaa nopeasti korjata sivumyötäisen aallokon aiheuttamat voimakkaatkin kurssimuutokset.

Bungeör

Kuva
Bungeörin loistolta kurssi suoraan itään kohti Irbem salmea. Kapteeni on päättämättömyyden tilassa: genoa vai iso...? Ok, päädyttiin valitsemaan preventterillä varmistettu täysi iso ja sen verran genoaa että se ei jää ison varjoon. Tämä osoittautuu toimivaksi yhdistelmäksi hieman myöhemmin nousevassa 11 - 14 m/s myötätuulessa.

Fårösund

Kuva
Tuuli lännestä 8 metriä, mutta on luvattu 14 metriin asti. Ajateltiin käyttää pelkkää genoaa ylityksellä niin ei ole murhetta ison hoidosta. Systeri keittelee espressot.

Lauterhorn - Saaremaa

Kuva
Jätetty Lauterhorn sikseen.

Lauterhorn, Fårö

Kuva
Ankkuroitu aallonmurtajan suoraan kello 03:15.

Seijan vahtivuoro

Kuva
Gotlannin pohjoiskärjen radiomasto keulasuuntimassa 60•, moottori käynnistetty tuulen puutteessa. Tähtikirkas yö.